Läsvärt!

http://domkallarmighannes.blogspot.com/

Joanna, heter tjejen som driver denna blogg. Förutom sin vardag så fyller hon bloggen med finfina bilder, på olika motiv. Men hon tar även upp något viktigare, som tyvärr är ganska okänt för många människor - hur man handskas med diagnosen Asberger.

En barndomsvän till mig blev diagnostiserad med Asberger för fem år sedan. Hennes föräldrar hade sökt för detta under en längre tid, men det var först när skolan blev inblandad som undersökningen tog fart.

Jag upplevde att många av våra gemensamma vänner, på något konstigt sätt, tog avstånd från henne. De ville plötsligt inte hänga med ut, de behandlade henne nästan med inställningen om att detta var något som smittade! Och varför då, då? Jo, p.g.a. deras okunskap. Även fast det kan tyckas vara grymt så är det ändå förståeligt. Upplysningen om vad Asberger är är alldeles för dålig, då faktiskt säkert varannan svensk känner, eller känner till, någon som har diagnostiserats med "sjukdomen".

Det som Joanna gör är viktigt. Hon är öppen om sin AS, och svarar även på frågor. Det fina är att bloggen inte är helt inriktad på endast detta område, utan den speglar en större del av hennes liv. Allt i en härlig mix av fina fotografier. Hon är hon, och hon är unik - precis som oss alla andra. =) Jag rekommenderar er att klicka in!

Edit: jag har givetvis frågat min vän om det var okej, innan jag publicerade detta inlägg.

Kommentarer
Postat av: Joanna

TUSEN TACK!

2010-12-27 @ 20:40:10
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/
Postat av: lesvêtements

NP! Det ligger mig varmt om hjärtat också och nu fick jag verkligen en anledning att skriva om det. Sköt om dig.

2010-12-27 @ 22:31:01
URL: http://lesvetements.blogg.se/
Postat av: ♥ L A I L A ♥

Vad ska du göra nu på mellandagarna fram till nyår? =)

2010-12-27 @ 23:31:44
URL: http://lailaaziz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0